מרק גספצ'ו מלא בצבעים וטעמים

ירקות ים תיכוניים, שמן זית איכותי ותיבול נכון יתנו מרק טעים במיוחד. ורק אל תצננו אותו עם קוביות קרח!

גספצ'ו ((Gazpachoהוא מרק מרענן ומלא טעמים קיציים. יש שקוראים לו "מרק סלט" והם צודקים. זוהי מנה ספרדית מחבל אנדלוסיה, שנועדה, במקור, לגוון את שולחנם של החקלאים על ידי מציאת דרך חדשה לשימוש בחומרי גלם פשוטים, זולים ומוכרים.
במהלך ימי הקיץ החמים, היו החקלאים האנדלוסיים מתקררים על ידי שתיית הגספצ'ו. תיעוד על תערובת "מרק סלט" מסוג זה מצויה עוד מתקופת הרומאים (אם כי ללא עגבניות, שהגיעו לספרד מ"העולם החדש" רק לאחר מסעותיו של קולומבוס), בזמן שבנו מערכת גשרים ואקוודוקטים לאורך ספרד.
המתכון לגספצ'ו קלאסי גמיש מאוד, ועיקר הויכוח הוא האם להוסיף למתכון הבסיסי לחם או לא. כפי שתראו במתכון שאני מציע לכם השבוע, אני מעדיף את הגספצ'ו שלי ללא לחם.
הסוד הגדול בגספצ'ו, מעבר לשימוש בירקות בשלים וקירור עד לפני ההגשה, הוא שימוש בשמן זית איכותי. ואל תתפתו לקרר את המרק באמצעות קוביות קרח. תוצאת הלוואי הלא רצויה תהיה שתדללו את טעמי המרק. קררו את המרק היטב עד לפני ההגשה. בחרו את הקישוט למנה בקפידה: עלי טימין (כמו בהצעת ההגשה) או עלי נענע מרעננים. גם זיתים עשויים להוסיף טעם עשיר למרק. ניתן גם, אם מגישים את המרק בצלוחיות או צלחות עמוקות, לעטר בירקות חתוכים. ואם יש לכם חברים שלא אוהבים מרק קר, הכריחו אותם לטעום לפני שהם חורצים את דינו של המרק. 
בתיאבון!

גספצ'ו בקלי קלות

מצרכים:
4 מלפפונים לא קלופים
2 יחידות פלפל אדום ללא הפנים
4 עגבניות בשלות
שני שיני שום קצוצות
1 בצל סגול בינוני קלוף וחתוך לפרוסות
ליטר מיץ עגבניות
חצי כוס שמן זית
חצי כפית פלפל שחור
מלח
10 טיפות טבסקו
כוס מים

אופן ההכנה:
1. טוחנים במעבד מזון את כל המרכיבים יחד עד לקבלת נוזל אחיד וסמיך מעט
2. מתבלים במלח ופלפל
3. מגישים צונן

בתיאבון!

שף אמיר מרקוביץ, איטלקיה בתחנה
צילומים: דניאל לילה
Categories: מתכונים.

Languages: עברית.